رنگ بسته بندی
مطالب آموزشی

انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی محصولات

بدون دیدگاه
زمان مطالعه : 4 دقیقه

در تمامی زمینه های طراحی، رنگ مبحثی ذهنی به شمار می آید و تاثیر بسیاری در طرز تفکر فرد خواهد داشت. انتخاب رنگ برای بسته بندی گاهی بسته به سلیقه خود و یا فرهنگ جامعه انجام می شود. منظور از تفاوت فرهنگی در انتخاب رنگ این است که برای مثال ممکن است رنگی در یک کشور نماد صلح و آرامش و در کشوری دیگر نمادی از ناراحتی و افسردگی باشد.

قبلا در رابطه با انتخاب نوع بسته بندی مناسب برای محصولات صحبت کردیم و گفتیم که یکی از پارامترهای مهم در بسته بندی محصولات، انتخاب یک رنگ مناسب برای بسته بندی محصول می باشد. یکی از راه های موثر به منظور داشتن فروشی بیشتر، اضافه کردن چیزهای مورد نیاز و کاربردی به محصول است. که رنگ یکی از این موارد مهم می باشد.

رنگ بسته بندی تاثیر بسیاری بر روی افراد به جای خواد گذاشت و البته برای آن که رنگی مناسب و تاثیرگذار برای بسته بندی انتخاب شود نیاز به شناخت تئوری رنگ ها می باشد. به منظور موفقیت در زمینه تبلیغات و جذب مشتری به صورت بصری نیاز به آشنایی با دانش رنگ ها است.

آیا شما نیز تا به حال به این فکر کرده اید که در پروسه طراحی بسته بندی، رنگ ها تا چه اندازه تاثیرگذار می باشند؟

به طور معمول رنگ بسته بندی محصولات شما به نوعی تعیین کننده این خواهد بود که مصرف کننده به سراغ محصول شما بیاید یا محصول رقیب را انتخاب کند.

به منظور انتخاب رنگی مناسب برای بسته بندی محصولات، نیاز است که برای خود فاکتورهای مشخصی را تعیین کنید. شما بایستی خریداران را با پارامترهایی چون سن، فرهنگ، هویت جنسیتی و موقعیت جهانی تفکیک نمایید و در نهایت رنگی را انتخاب کنید که با تمامی این گروه ها سازگاری داشته باشد و بتواند نظر بخش اعظمی از افراد را به خود جلب نماید.

تحقیق و تمرکز بر روی بازار هدف

تحقیق و تمرکز بر روی بازار هدف نیز از موارد مهم در این زمینه به شمار می آید. در واقع هر چه شما شناخت بیشتری از بازار هدف داشته باشید بسته بندی محصولات شما از طراحی هدفمندتری برخوردار می باشد. شما بایستی پیش از انتخاب رنگ بسته بندی به علاقه مندی های مشتریان خود پی ببرید و همچنین توجهی کافی به محصولات خود و نیز کاربرد آن ها برای مشتریان داشته باشید. شما بایستی بتوانید به واسطه رنگ بندی بسته بندی محصولات با مخاطب ارتباط برقرار نمایید.

در ادامه بیشتر با تاثیر رنگ ها بر روی انسان ها و معنای رنگ ها و حسی که به وجود خواهند آورد آشنا خواهیم شد:

رنگ قرمز

قرمز رنگی پر شور و حرارت و البته اشتها برانگیز می باشد. در نظرگیری رنگ قرمز برای بسته بندی محصولات انتخابی جسورانه برای جلب توجه مخاطب می باشد. رنگ قرمز بیانگر عشق، اشتها، خشم، خطر، هیجان، اشتیاق و اشتها می باشد.

سیاه

رنگ سیاه را رنگی برای به نمایش کشیدن قدرت و لوکس بودن چیزی می دانند. استفاده از رنگ سیاه به عنوان رنگ اصلی بسته بندی برتری محصول شما را به رخ خواهد کشید. علاوه بر آن، گاهی رنگ سیاه به خوبی ظرافت و زیبایی را به نمایش می گذارد. به طور کلی رنگ سیاه و سفید در کل دنیا دربرگیرنده احساسات مختلفی می باشند. از این رو بهترین کار برای فروش محصولات در سطح جهانی انتخاب بسته بندی های رنگارنگ می باشد. رنگ های انتخابی بایستی متناسب با سلیقه و نیز محصول شما باشد.

سفید

رنگ سفید را می توان سنبل پاکیزگی، سادگی و اخلاص به شمار آورد. انتخاب بسته بندی سفید برای محصولات نمایانگر سادگی خواهد بود و به نوعی تمیزی و خاص بودن محصول را نشان می دهد. این رنگ را می توان رنگی موثر برای جلب اعتماد مشتری به شمار آورد. از سویی استفاده از رنگ های تمیز و خالص القا کننده پیام صلح و آرامش می باشد. علاوه بر آن بسته بندی سفید به مانند بومی سفید با احتمالات بی شمار، انتخابی بسیار هوشمندانه برای تحریک اندیشه های خلاقانه خواهد بود.

نارنجی

نارنجی یک رنگ کم هزینه و سرگرم کننده به شمار می آید و به طور معمول از آن در بسته بندی وسایل بازی و به ویژه بازی کودکان استفاده می شود. طی تحقیقات صورت گرفته رنگ های نارنجی، زرد و قهوه ای مناسب بودن قیمت یک محصول را نشان می دهند و از این رو مشتری با خیال راحت تری به سمت آن خواهد رفت. البته این را باید در نظر داشت که این رنگ ها چندان در بین افراد بزرگسال محبوب نمی باشد و بیشتر مناسب کودکان خواهد بود. این رنگ را همچنین می توان نمایانگر رضایتمندی از غذا دانست.

سبز

سبز نیز رنگی ایده آل برای به تصویر کشیدن طبیعت و رشد می باشد. به طور معمول سبز رنگ سلامتی، حال خوش و پول به شمار می آید. برای آن که نشان دهید محصول شما با محیط زیست در ارتباط است انتخاب رنگ سبز کاملا هوشمندانه می باشد. البته در صورت فروش جهانی محصولات باید محدویت و ممنوعیت رنگ سبز در برخی از کشورها نظیر اندونزی را در نظر داشته باشید. به نوعی باید در انتخاب رنگ کاملا عوامل فرهنگی را نیز مد نظر قرار دهید. 

زرد

زرد از نظر روانشناسی رنگ خوش بینی و امید می باشد. به جرات می توان گفت رنگ زرد در بین طیف رنگ ها بارزترین رنگ به شمار می آید. استفاده از این رنگ در بسته بندی به عنوان رنگی اصلی، به خوبی بیانگر احساس هیجان و مثبت بودن خواهد بود و برنده بودن محصول را در بین دیگر محصولات به رخ می کشد. از طرفی در نمایشگاه های خرده فروشی رنگ زرد بهترین انتخاب برای جلب نظر مشتریان خواهد بود. این رنگ همچنین شادی و سبک باری یک محصول را به نمایش می کشد.  

بنفش

بنفش را می توان رنگ تخیل، موفقیت، عرفان و معنویت دانست. بنفش رنگی ایده آل برای تحریک قوه تخیل مصرف کنندگان خواهد بود و از این رو حتی برخی از افراد رنگ بنفش را به جادوگران نسبت می دهند. این رنگ علاوه بر آن، خاص بودن و موفقیت را به خوبی نشان می دهد. اگر چه استفاده از این رنگ تنها به جنسیت خاصی محدود نمی گردد اما با این حال به طور معمول در جلب نظر زنان و کودکان موفق تر عمل خواهد نمود. این رنگ جسور برای لحظات بیشتری نگاه مصرف کنندگان را به خود جلب می نماید.

آبی

رنگ آبی در واقع برگرفته از آب می باشد و از این رو رنگی قابل اعتماد و اطمینان بخش به شمار می آید. آبی پررنگ به خوبی جدی و حرفه ای بودن یک محصول را نشان می دهد. آبی کمرنگ نیز فرصتی مناسب برای القای خلاقیت و آرامش می باشد. رنگ آبی را می توان رنگ آرامش و امنیت دانست.

در کنار اهمیت رنگ بندی در بسته بندی محصولات، شکل بسته بندی نیز مبحثی حائز اهمیت می باشد و به نوعی این پارامتر نیز می تواند در نظر مشتری تاثیرگذار باشد. لذا بایستی در طراحی بسته بندی این نکته را نیز مد نظر قرار داد.

اگر سوالی در رابطه با سایر رنگ های مورد استفاده در بسته بندی محصولات و دیگر عوامل موثر در بسته بندی محصولات دارید می توانید در بخش نظرات آن ها را با در میان بگذارید تا مشاوران تخصصی ما به آن ها پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09125689025 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست

مشاوره رایگان