دستگاه پرکن حجمی

آشنایی با عملکرد دستگاه بسته بندی حجمی

بدون دیدگاه
5/5 - (9 امتیاز)

در صنایع گوناگون نظیر صنایع بسته بندی و دارویی و… دستگاه بسته بندی حجمی جزء دستگاه های بسته بندی پرکاربرد محسوب می گردد. با استفاده از این دسته از ماشین آلات پرکن، سرعت تولید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند و بسته بندی محصولات نیز با کیفیت مطلوب تری انجام خواهد شد. عملکرد این دستگاه ها همان گونه که از نام آن ها پیداست به حجم محصولات بستگی خواهد داشت و وزن محصولات در این دستگاه چندان اهمیتی نخواهد داشت. پیمانه یا کاپ های تعبیه شده در این دستگاه ها دارای قابلیت تنظیم می باشند. بعد از آن که محصول، مورد وزن کشی قرار گرفت به درون پیمانه انتقال پیدا میکند  و بعد از تنظیم براساس حجمی که داشته توسط دستگاه مورد بسته بندی قرار می گیرد.

برای آگاهی بیشتر: آشنایی با انواع دستگاه بسته بندی

 آشنایی با نحوه کارکرد دستگاه بسته بندی حجمی

در پروسه بسته بندی حجمی به عنوان اولین قدم محصول وزن کشی خواهد شد. چرا که از این طریق می توان حجم اشغال شده توسط آن را برآورد نمود. پس از آن اپراتور بسته به حجم تخمینی پیمانه های دستگاه را تنظیم خواهد نمود. مهم ترین عملکرد این دستگاه جداسازی محصولات به میزان حجم تعیین‌شده از سوی اپراتور می باشد که سرعت این کار به دلیل برخورداری این دستگاه از ابزار پیمانه کاملا مطلوب خواهد بود.

در دستگاه بسته بندی حجمی ، محصول با استفاده از نوار نقاله یا دستگاه بالابر و یا دیگر روش ها و به طور معمول در وزن 10 تا 20 کیلویی به درون مخزن دستگاه انتقال داده خواهد شد. در دومین مرحله محصول به درون پیمانه ها وارد می گردد. احتمالا شما نیز به خوبی در زمینه آشپزی با مفهوم پیمانه ها آشنایی دارید و همان طور که می دانید از پیمانه ها برای اندازه گیری دقیق مواد مورد نیاز استفاده می شود و سرعت و سهولت کار را افزایش خواهند داد. پیمانه های مورد استفاده در صنعت بسته بندی نیز اگر چه متفاوت از پیمانه های آشپزی هستند اما دارای کارکردی یکسان می باشند. پیمانه ها در واقع نوعی از ابزارهای اندازه گیری برمبنای حجم می باشند که نمی توان به کمک آن ها وزن محصول و مواد را سنجش نمود و تنها برای سهولت و سرعت اندازه گیری مقدار زیادی از مواد به کار برده می شوند. تنظیم این پیمانه ها از سوی اپراتور در اندازه های مورد نظر انجام می گردد و بعد از آن که مواد به درون آن ها وارد و ظرفیت آن ها را تکمیل نمود بسته به حجم تعیین شده، در مرحله بعدی به درون لفاف های بسته بندی راه پیدا خواهند نمود و به طور خودکار پروسه بسته بندی ادامه می یابد.

دستگاه پرکن حجمی

روش سنجش و تفکیک مواد پیش از بسته بندی از تفاوت های اصلی دستگاه پرکن توزینی و بسته بندی حجمی می باشد. در واقع دستگاه های پرکن وزنی، بعد از وزن کشی محصولات، بسته به اوزان تعیین شده محصولات را به درون پاکت فرستاده و آن ها را مورد بسته بندی قرار می دهند.

به طور معمول دستگاه بسته بندی حجمی بسته به نوع دستگاه و تنظیمات صورت گرفته این امکان را خواهد داشت که محصولات دارای وزن 50 تا 2000 گرم را بسته بندی کند. اغلب دستگاه های بسته بندی حجمی در بخش دوخت خود دارای سیستم کنترل چشمی می‌باشند که در صورت رخ دادن هر نوع مشکلی به طور خودکار فرآیند کار توقف خواهد شد.

در کل هر چه مواد دارای دانه های کوچکتری باشند درصد خطای وزنی دستگاه پرکن حجمی و پودری کاهش پیدا خواهد نمود و در مورد دانه های درشت در پروسه بسته بندی درصد خطای وزنی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

مشخصه های یک دستگاه پرکن حجمی

مصرف انرژی دستگاه بسته بندی حجمی به نسبت دستگاه پرکن توزینی کمتر می باشد و با توجه به استهلاک پایین، از نظر هزینه های تعمیرات و نگهداری مقرون به صرفه تر می باشد. از دیگر مزایای دستگاه بسته بندی حجمی در مقایسه با دستگاه های توزین دار قیمت پایین و سرعت بالای بسته بندی است. مکانیکی بودن و برخورداری از قطعات الکترونیکی کمتر سبب شده که احتمال خرابی این دستگاه نیز کاهش پیدا نماید.

اما از طرفی دستگاه بسته بندی حجمی دارای معایبی چون تنظیم دستی پیمانه‌ها و نیز کاهش دقت در اوزان پایین می باشد. از موارد استفاده از این دستگاه می توان به بسته بندی محصولاتی نظیر شکر، حبوبات، غلات، خشکبار، ماکارونی فرم، اسنک، پاپ کورن، پروتئین سویا، نمک کریستال، پودر ژله، پودر شوینده، زغال و مواد دارویی و شیمیایی اشاره نمود.

امکان تنظیم سرعت توسط اپراتور و نیز تنوع مطلوب از نظر سایز و کاربری های گوناگون از دیگر ویژگی های دستگاه های بسته بندی حجمی به شمار می آید. در کل این نوع از دستگاه ها در مقایسه با کارایی خود دارای قیمتی مناسب می باشند و با رسیدگی و نگهداری اصولی از آن ها می توان تا مدت ها از آن ها استفاده نمود.

در دستگاه بسته بندی حجمی می توان به منظور بسته بندی از لفاف‌هایی از جنس سلفون، پلی‌استر، فویل آلومینیوم و ترسبافون صدفی استفاده نمود.

شناخت کاربرد یک دستگاه پرکن حجمی

به طور معمول این دستگاه ها را می توان مناسب بسته بندی محصولاتی کوچک تر از کیسه و گونی که در قفسه فروشگاه ها قرار خواهند گرفت دانست و برای محصولاتی که عمده فروش خواهند شد قابل استفاده نمی باشد.

مسئله آخری که در رابطه با دستگاه های بسته بندی حجمی قابل ذکر می باشد این است که این دستگاه ها انتخاب مناسبی برای تولیدکنندگان تک محصولی که به تغییر روزانه پیمانه ها نیازی نخواهند داشت محسوب می گردند.

مشاوره و خرید دستگاه پرکن حجمی

در صورت نیاز به مشاوره پیش از خرید ، میتوانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان پاشا صنعت البرز آماده پاسخگویی و راهنمایی به شما عزیزان هستند.

برچسب ها : پرکن

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09125689025 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

موضوعات پیشنهادی

جدیدترین مطالب

پربازدید ترین مطالب