خط تولید سس کچاپ

راهنمای جامع راه اندازی خط تولید سس کچاپ

بدون دیدگاه
3.7/5 - (6 امتیاز)

در این مقاله به معرفی و نحوه راه اندازی خط تولید سس کچاپ می پردازیم. با پاشا صنعت البرز همراه باشید!

درباره سس کچاپ

سس کچاپ می‌تواند لذت یک غذای سالم را تکمیل کند. از میان قفسه‌های اختصاصی سُس در فروشگاه‌ها این نوع سُس همیشه جزو انتخاب‌های قطعی است. به‌راحتی می‌توان گفت سس کچاپ محبوب‌ترین و پرکاربردترین سس‌هاست. این محبوبیت بی‌دلیل هم نیست. کم نیستند کسانی‌که تصور خوردن پیتزا، لازانیا، انواع ساندویچ و غیره بدون سس کچاپ برایشان ممکن نیست. در ادامه با ما همراه باشید با معرفی خط تولید سُس کچاپ.

دستگاه های مورد نیاز خط تولید سُس کچاپ

برای راه اندازی خط تولید سُس کچاپ نیاز به دستگاه متعددی می باشد. با این حال شما میتوانید برخی از این دستگاه را حذف کنید و فرآیند را با استفاده روش های سنتی انجام دهید. در ادامه لیست کاملی از دستگاه های مورد نیاز خط تولید سُس کچاپ را معرفی میکنیم:

  1. مخزن همزن رب و نمک با ظرفیت 1000 لیتر میکسردار ( مخزن نمک زنی )
  2. پرکن اتوماتیک ( فیلر ) قوطی
  3. دستگاه صافی توربو ( پالپر )
  4.  مخزن آب گوجه فرنگی 3000 لیتری با درب ورودی نفر
  5. تغلیظ کننده دو مرحله ( دیگ پخت یا اواپراتور )
  6. تانک محصول ( منبع ذخیره رب گوجه )
  7.  درب بند قوطی اتوماتیک
  8. تونل پخت یا تونل پاستوریزه دوشی برای قوطی و شیشه
  9. تاریخ زن حرارتی بر روی قوطی فلزی
  10.  میکسر کچاپ
  11. دستگاه سورتینگ ، تمام استنلس استیل
  12. دستگاه شستشوی گوجه پس از جدا سازی مواد آلوده و زائد
  13. دستگاه غلاف گذار درب سس
  14. دستگاه لیبل شرینگ دستی سس
  15. دستگاه خردکن ( کراشر ) – نوع حلزونی تمام استنلس استیل
  16. دستگاه پری هیتر ( هات بریک )
  17.  پاستوریزاتور
  18. پرکن دو نازله سس
  19. دستگاه درب بندی سس
  20. دستگاه تاریخ زن ( جت پرینت ) سس
  21. دستگاه شیرینگ پک سس و رب
  22. دستگاه بسته بندی ساشه تک نفره

تولید سس کچاپ

مرحله 1 : تهیه گوجه فرنگی با کیفیت

تولید کنندگان کچاپ( کچاپ گوجه فرنگی) به دنبال بهترین کیفیت برای محصولات خود هستند. گوجه فرنگی از نظر نوع رنگ، طعم، بافت و عملکرد، توسعه زیادی یافته است. سازگاری یک عامل مهم است، زیرا تغییرات جزئی در ویژگی های گوجه فرنگی می تواند عطر و طعم و رنگ محصول نهایی را تغییر دهد.

این میوه معمولا توسط جریان آب از کامیون ها به کارخانه منتقل می شود. این روش باعث می شود گوجه فرنگی ها شسته شوند و از ضربه دیدن آن ها در حالی که از کامیون به کارخانه منتقل می شوند، جلوگیری شود. گوجه فرنگی ها مرتب، شسته شده و خرد می شوند. بعد از آن، عمل پختن اولیه ، در مخازن فولادی ضد زنگ انجام می شود که باعث می شود باکتری ها از بین بروند.

مرحله 2 : پالپ گیری

گوجه فرنگی هایی که عمل خرد کردن و پخته شدن اولیه روی آن ها انجام شده، به دستگاه های پالپ گیری ارسال می شوند تا  دانه ها، پوست ها و ساقه ها را جدا کنند و پالپ مورد نیاز حاصل شود.

مرحله 3 : پخت مواد اولیه

رب گوجه فرنگی با بریکس 30/32 درجه از مخازن ذخیره سازی اسپتیک به مخزنی برای مخلوط کردن منتقل می شود. آب در یک حجم مناسب اضافه می گردد تا محتوای جامدات را در 15-16 درجه بریکس کاهش دهد. مقدار خمیر توسط یک ایستگاه توزین کنترل می شود که در آن درام قرار می گیرد.

در مخازن جداگانه ای آماده سازی شربت شکری انجام می شود. پودر شکر با یک نوار نقاله اضافه شده و آب از پیش گرم شده نیز به این مخلوط اضافه می شود و توسط جریان فلومتر مغناطیسی کنترل می شود. مواد موجود در مخزن تا غلظت 50/55 درجه بریکس مخلوط شده و سپس مخازن ذخیره ای فرستاده می شوند.

در مخازن دیگر، نشاسته و نمک آماده می گردند. مخازن ذخیره سازی برای نگهداری سرکه و آب معدنی نیز وجود دارد.

در نهایت تمام این موادی که در مخازن نگهداری می شوند، به مقدار مورد نیاز طبق دستورالعمل مورد نیاز مشتری، در مخلوط کن (گرمکن برای پخت)  ریخته می شود تا با هم مخلوط شوند.

باید در نظر داشت که در این مرحله به طور مستقیم میکرو عناصر دیگری مانند ادویه ها نیز به مخلوط اضافه می گردند.

پس از یک زمان مناسب  برای مخلوط کردن و پخت، محصول نهایی به مخزن ذخیره سازی عایق منتقل می شود.

مرحله 4 : انتقال به مخازن ذخیره سازی

اگر مخازن ذخیره ای انتخاب شده برای محصول نهایی نمی توانند در دمای 88-90 درجه سانتیگراد به صورت داغ، پر شوند پس باید از فرآیند پر کردن به صورت سرد، استفاده شود. در این مورد، کچاپ باید در دمای 32-37 درجه سانتیگراد با یک مبدل حرارتی  اسپتیک لوله ای خنک شود و سپس آن را به اتاقی دیگر منتقل می کنند تا برای پر کردن در ظروف مناسب آماده شوند.

توصیه می شود که همه مبدل های حرارتی موجود در خط تولید کچاپ گوجه فرنگی از فولاد ضد زنگ خاصی از آلیاژ تیتانیوم ساخته شوند.(به علت ویژگی های شدید خورندگی کچاپ )

مرحله 5 : حذف هوا

برای جلوگیری از تغییر رنگ و رشد باکتری ها، سس گوجه فرنگی باید ضدعفونی شود. هوای بیش از حد ممکن است باعث شود روند بسته بندی مختل گردد.

مرحله 6 : پر کردن بطری ها

در مرحله پر کردن می توان از بطری هایی از جنس پلاستیک و یا شیشه استفاده کرد.

در مواردی که از بطری های پلاستیکی استفاده می شود ، پلیستر چند لایه ( پلی پروپیلن ) توصیه می شود که باید در نظر داشت که این موارد گران ترند، اما پر کردن آن ها تا دمای 95 درجه سانتی گراد به راحتی انجام می شود و همچنین مانع بهتری برای انتقال اکسیژن است.

پر کردن بطری ها با یک پرکننده( با ابعادی خاص) انجام می شود که این پر کننده خود مجهز به سیستم گردش است تا دمای محصول را در طول فرآیند تولید حفظ کند.

مرحله 7 : خنک کردن

بر ای اینکه طعم و عطر واقعی کچاپ از بین نرود لازم است که ظروف خنک شوند . این عمل خنک سازی ظروف کچاپ گوجه فرنگی ممکن است با استفاده از هوای سرد و یا آب سرد، صورت گیرد.

مرحله 8 : برچسب گذاری و بسته بندی

در نهایت، ظروف کچاپ با اطلاعات مربوط به محصول، حاوی مواد، تاریخ و محل تولید و مدت زمان نگهداری، برچسب گذاری می شوند. سس کچاپ ممکن است قبل از حمل و نقل دوباره بررسی شود. کل فرایند تولید کچاپ معمولا دو تا سه ساعت طول می کشد.

معمولا قوطی های سس با استفاده دستگاه شیرینگ پک بسته بندی انجام می شود. دستگاه شیرینگ پک در انواع مختلف اتوماتیک و نیمه اتوماتیک جهت بسته بندی در بازار موجود است. که متناسب با قیمت می توانید یکی از این موارد را تهیه کنید.

مشاوره در راه اندازی خط تولید کچاپ گوجه فرنگی

اگر می خواهید که صاحب خط تولید و بسته بندی سس کچاپ شوید، می توانید با شماره 09125689025 تماس حاصل نمایید، کارشناسان پاشاصنعت البرز آماده پاسخگویی به سولات شما خواهند بود.

برچسب ها :
پرکنخط تولیدشیرینگ

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09125689025 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

موضوعات پیشنهادی

جدیدترین مطالب

پربازدید ترین مطالب