راهنمای جامع راه اندازی خط تولید انواع مربا

بدون دیدگاه
5/5 - (3 امتیاز)

مربا یکی از مقوی ترین و محبوب ترین خوراکی هایی است که بر سر سفره صبحانه ایرانی ها از دیرباز وجود داشت. این خوراکی خوشمزه که در طمع ها و مدل های مختلفی تولید می شود همراه مورد استقبال شرکت ها و برند ها برای تولید انبوه آن در مزه های مختلفی است. در این مطلب به بررسی جامع مراحل مختلف خط تولید مربا می پردازیم. با پاشا صنعت البرز همراه باشید!

مربا از پختن انواع میوه ها با شربت با غلظت مناسب به دست می‌آید. این محصول معمولاً در ظرف دربسته نگهداری می‌شود و برای مدت زمان طولانی سالم باقی می‌ماند. از پکتین طبیعی یا مصنوعی و عسل نیز در خط تولید مربا  می‌توان به عنوان افزودنی استفاده کرد.

خط تولید مربا

لیست ماشین آلات مورد نیاز خط تولید انواع مربا

  1. دستگاه دم گیر
  2. دستگاه سورتینگ
  3. دستگاه پوست گیر
  4. دستگاه پرکن پالپ
  5. دستگاه انتقال و سیستمهای پمپاژ
  6. سکوی فرمولاسیون
  7. دستگاه شستشو و استریل شیشه
  8. دستگاه پرکن مایعات (پیستونی)
  9. دستگاه درب گذار
  10. تونل پاستوریزاسیون
  11. ژنراتور بخار
  12. دستگاه لیبل زن
  13. دستگاه شیرینگ پک
  14. دستگاه جت پرینتر
  15. کانوایر یا نوار نقاله

در ادامه با ما همراه باشید با مراحل راه اندازی خط تولید مربا.

مرحله اول : آماده‌سازی مواد اولیه

در مرحله آماده سازی خط تولید مربا، عملیات مختلفی از قبیل سورتینگ، شست‌وشو، پوست‌گیری، هسته‌گیری، خرد کردن، خلال کردن و غیره انجام میشود که با توجه به نوع محصول به روش‌های مختلف دستی و مکانیکی قابل انجام می باشد.

راه اندازی خط تولید مربا

مرحله دوم : تولید شربت

می‌توان شکر را مستقیما به داخل دیگ پخت میوه یا سبزی اضافه کرد ولی بهتر است که در مخزن دیگری شکر را در آب جوش حل کرده پس از صاف کردن شربت به وسیله صافی‌های پارچه‌ای ، آن را به دیگ پخت اضافه کرد.(در بعضی موارد نصف شکر را در آب حل می‌کنند و به محصول در دیگ پخت اضافه می‌کنند و بعد از اتمام پخت بقیه شکر را اضافه می‌کنند تا محصول به بریکس نهایی برسد.)

مرحله سوم : پختن محصول

فرآیند پخت به دو روش صورت می گیرد:

روش اول : پختن در دیگ‌های روباز

پخت در دیگ‌های روباز (در فشار اتمسفری) یک فرآیند سنتی و قدیمی محسوب می‌شود که البته هنوز هم طرفداران مخصوص خود را دارد.

در فرآیند پخت روباز‌ در فشار اتمسفر، دمای محصول به حدود ۱۰۵ ـ ‌۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و باعث ایجاد طعم و رنگ مخصوص می‌شود.

برای این کار از دیگ‌های روباز از جنس استیل ضد زنگ استفاده می‌شود که دوجداره بوده و بین دو جدار آنها بخار یا آب داغ به عنوان محیط گرم‌کننده ، یا در مرحله خنک کردن محصول، آب سرد جریان دارد.

روش دوم : پختن تحت خلأ

در فرآیند تحت خلأ، عمل جوشاندن در دمای ۶۰ ـ ۵۰ درجه سانتی‌گراد و خلأ ۵۴۰ الی ۶۴۰ میلی‌متر جیوه انجام می‌گیرد.
در این روش میزان کاراملیزاسیون کاهش یافته، تغییر طعم کمتر محسوس می‌شود و از سوی دیگر رنگ محصول به‌خصوص در میوه‌هایی که نسبت به تغییر رنگ حساس هستند بهتر حفظ می‌شود.

مرحله چهارم : پر کردن مربا درون ظروف مخصوص

فرآیند پرکردن مربا با استفاده از دستگاه پرکن مایعات و درون ظروف مخصوص انجام میشود.

پر کردن و درپوش‌گذاری برای تمام روش‌ها یکسان است و با استفاده از ماشین‌های پرکنی پیستونی گردان و یا به صورت دستی انجام می‌گیرد.

معمولا برای پرکردن مربا از ظروف شیشه ای استفاده می شود. شیشه ها با استفاده از نوار نقاله و با سرعت ثابت وارد دستگاه پرکن مایعات نظیر پرکن سیلندر پیستون (دستگاه پرکن مایعات غلیظ) می شوند، و بعد از پر شدن از سمت دیگر خارج می شوند و این مراحل تا تکمیل تمامی ظروف خالی تکرار می شود.

مرحله پنجم : درپوش گذاری و درب بندی

درپوش‌گذاری و دربندی به صورت دستی یا توسط دستگاه‌های دربندی خلأ بخار انجام می‌گیرد.

مرحله ششم : پاستوریزاسیون یا پاستوریزه کردن

برای پایداری مربا از لحاظ میکروبی باید مقدار ماده خشک قابل حل آن حداقل ۷۰ درصد باشد.
در مرباهایی که این مقدار کمتر است برای نگهداری محصول باید از فرآیند پاستوریزاسیون استفاده کرد.
اگر دمای پرکنی نیز از ۱۸۵ درجه فارنهایت (۸۵ درجه سانتی‌گراد) کمتر باشد، عمل پاستوریزاسیون ضروری است. برای پاستوریزاسیون مربا از دمای ۱۹۵ درجه فارنهایت استفاده می‌شود به طوری که دمای مرکز بسته، باید به ۱۸۵ درجه فارنهایت برسد.

مرحله هشتم : خنک کردن شیشه های مربا

برای خنک شدن، شیشه‌های حاوی مربا از زیر دوش‌های آب عبور می‌کنند به طوری که از افشان‌های اولیه با دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود تا از وارد آمدن شوک حرارتی و شکستن شیشه‌ها اجتناب شود. در مرحله‌ای دیگر خنک کردن با آب ۲۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌گیرد.

مرحله نهم :  بسته بندی شیشه های مربا

مراحل مختلف تولید مربا با موفقیت انجام شد! برای ادامه فرآیند نیاز به بسته بندی شیشه های مربا داریم. بسته بندی یکی از مراحل بسیار مهم در صنایع مختلف علی الخصوص صنعت غذایی می باشد.

شیشه‌های مربا پس از بیرون آمدن از دستگاه سردکن برای حذف رطوبت، از میان جریان هوای گرم عبور کرده و وارد ایستگاه بازرسی چشمی می‌شوند. برچسب‌زنی ، کارتن‌گذاری و شیرینگ پک ، آخرین مراحل مرباسازی در کارخانه تولید مربا هستند.

نیاز به مشاوره در راه اندازی خط تولید مربا دارید؟

در صورتی که نیاز به مشاوره برای تهیه دستگاه های مختلف راه اندازی خط تولید مربا دارید، با شماره 02634808813 یا 09125689025 تماس حاصل نمایید. کارشناسان پاشا صنعت البرز آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

برچسب ها :
پرکنخط تولیدشیرینگ

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09125689025 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

موضوعات پیشنهادی

جدیدترین مطالب

پربازدید ترین مطالب