لزوم تعمیر و نگهداری صحیح ماشین آلات بسته بندی

بدون دیدگاه
5/5 - (4 امتیاز)

می توان گفت در هر خط تولیدی، بخش بسته بندی مهم ترین بخش به شمار می آید. یک بسته بندی خوب ضمن مراقبت و حفظ محصول به هنگام جابجایی، در جذب مشتری نیز بسیار موثر خواهد بود. به منظور تولید موفقیت آمیز محصولات نیاز است که حتما برنامه و استراتژی معینی به منظور تعمیر و نگهداری ماشینی های بسته بندی مورد استفاده در خط تولید خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید : هدف از بسته بندی محصولات چیست؟

در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا تعمیر و نگهداری ماشینی های بسته بندی امری ضروری و لازم می باشد:

1. در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد

بر اثر خرابی های ناگهانی و غیرقابل پیش بینی به طبع هزینه هایی نیز به وجود خواهد آمد. این هزینه ها همچنین موجب کاهش بهره وری نیز خواهند شد، این در حالی است که تهیه یک چک لیست مانع از به وجود آمدن این قبیل از هزینه ها می گردد.

گاهی اوقات هزینه های اضافی سبب افت کیفیت محصولات خواهد شد و یا ممکن است نارضایتی خرده فروشان و مشتریان را به بار آورد. از سویی عدم توجه به تعمیرات و پیشگیری خرابی دستگاه های صنعتی و نیز نداشتن برنامه ریزی مشخص بدین منظور، هزینه های اضافی سر به فلک خواهند کشید. این در حالی است که می توان با یک برنامه ریزی منظم و بررسی دستگاه ها، به کاهش هزینه ها کمک زیادی نمود.

طبیعتا از کار افتادن ناگهانی ماشینی در زمان کار هزینه های سنگینی را در برخواهد داشت. به عنوان نمونه با از کار افتادن یک دستگاه، دستگاه دیگر عملا مورد استفاده نخواهد بود و از طرفی فردی که به عنوان اپراتور دستگاه به کار مشغول است بیکار خواهد شد.

یا به طور مثال در دستگاه شیرینگ پک با از کار افتادن نوار نقاله ، عملا قابلیت انتقال محصولات به داخل تونل از بین میرود و دستگاه کارایی نخواهد داشت.

در کسب و کارهای اینترنتی نیز قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی چنین مشکلاتی را به بار خواهد آورد و در واقع باعث بیکاری نیروها می گردد.

با فرسوده شدن بخش های کوچک، لایه بزرگ تر دستگاه نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت و احتمال آسیب دیدن قطعات دیگر نیز وجود خواهد داشت. نگهداری منظم از خط بسته بندی، باعث کاهش خطر خرابی و بهبود برنامه تولید می گردد. با تعیین برنامه ای به منظور جلوگیری از خرابی ناگهانی دستگاه صنعتی کارگاه ها و خط تولیدها، کنترل تولید منظم خواهد شد و در نتیجه هزینه های نگهداری و تعمیرات در دراز مدت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد نمود.

2. ماشین آلات کارایی مطلوب تری از خود نشان می دهند

خرابی ناگهانی دستگاه در شرایطی نظیر تولید محصولات فصلی و در واقع قرارگیری تولید در بازه زمانی حساس و یا در نزدیکی آخر سال که به تولید انبوه در سال جدید نیاز می باشد می تواند بسیار مشکل آفرین باشد.
در حالی که می توان با در نظرگیری برنامه ای دقیق و منظم برای مراقبت از ماشین آلات بسته بندی از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری نمود.
از راه های موثر جهت بسته بندی سریع و صحیح تعیین چک لیستی روتین برای دستگاه های بسته بندی می باشد.
در این چک لیست می توان کارهایی چون بررسی هر روزه عملکرد دستگاه در ابتدا و انتهای وقت کاری را نوشت.
در واقع به کمک یک بازبینی کلی می توان در صورت بروز مشکل به موقع نسبت به رفع آن اقدام شود.
از طرفی نیاز است که کلیه اپراتورها به خوبی در زمینه کار با دستگاه ها تسلط کافی داشته و آموزش دیده باشند تا کارکرد صحیحی در زمینه کار با دستگاه از خود نشان دهند و آن قدر با چم و خم دستگاه آشنایی داشته باشند که در صورت تغییر رفتار دستگاه بلافاصله این تغییر را احساس کنند و این موضوع را به افراد ذی ربط انتقال دهند و یا خود نسبت به رفع آن اقدام نمایند.
علاوه بر آن تسلط به دفترچه راهنمای دستگاه نیز از ضرورت کار با دستگاه می باشد و در واقع اپراتور بایستی به صورت مرحله به مرحله قادر به تمیز کردن دستگاه باشد.

3. اطمینان خاطر بیشتری را به ارمغان خواهد آورد

شما به عنوان مدیر بایستی به خوبی در زمینه پروسه عملکرد دستگاه بسته بندی و نیاز دستگاه ها از دانش کافی برخوردار باشید. با این دانش در رابطه با دستگاه رفتار مناسبی را از خود نشان خواهید داد و در نتیجه قطعات دستگاه دوام بالاتری خواهند داشت. با بهره گیری از این تکنیک ها می توان پیش از کاهش یا توقف تولید به سرعت نسبت به حل مشکل اقدام نمود.

بی شک شما به منظور بهره وری از ماشین آلات صنعتی مواد غذایی و سایر ماشین آلات صنعتی اقدام به تهیه آن ها خواهید نمود لذا با استفاده و مراقبت صحیح از ماشین آلات می توان عملکرد مطلوبی را از آن ها انتظار داشت.

برای مثال تصور کنید که در خط تولید شما دستگاهی آسیب دیده است و شما اقدام به کمک گرفتن از تکنسین های مجرب ماشین آلات صنعتی خواهید نمود، به طبع بعد از تعمیر، دستگاه کارایی بهتری را از خود نشان خواهد داد. لذا بهتر خواهد بود که شما با استفاده از تجربیات خود و بسته به عملکرد دستگاه اقدام به سرویس منظم دستگاه نمایید.

این را در نظر داشته باشید که بعد از شکستگی و خرابی تعمیرات توجیه اقتصادی نخواهد داشت و بسیار هزینه بر خواهد بود و از سویی روند تولیدات را برای مدتی متوقف می نماید. بعد از گذشت مدتی فرسودگی اجزای درونی دستگاه باعث خواهد شد که به تعویض قطعاتی نظیر تسمه ها ، بیلبرینگ ها، محور ها و… نیاز پیدا نمایید که بسته به نوع دستگاه اجزای درون آن نیز متفاوت خواهند بود و در نتیجه شیوه نگهداری آن ها نیز متفاوت از یکدیگر می باشد.

از دیگر راهکارهای قابل اجرا در این زمینه تهیه لیستی از قطعات یدکی و جایگزین و در دسترس داشتن این قطعات می باشد. با این کار شما می توانید به سرعت نسبت به تعویض قطعات اقدام نمایید. بعد از مدتی روغن و گیریس درون دستگاه خاصیت اصلی خود را از دست خواهند داد و آلوده و غیرقابل استفاده می گردند و در نتیجه این موضوع باعث کاهش کیفیت کار خواهد شد. از این رو نیاز است که حتما نسبت به تخلیه و تعویض آن ها اقدام شود. رعایت این قبیل از موارد، طول عمر دستگاه را افزایش خواهد داد.

طبیعتا هر چه شما بر روی عملکرد دستگاه ها تسلط بیشتری داشته باشید قادر به تهیه چک لیست دقیق تری خواهید بود. آمادگی هر چه بیشتر شما در این زمینه نیز کاهش هزینه ها و کاهش تاثیرپذیری برنامه تولید محصول را در پی خواهد داشت.

4. ایمنی کار را افزایش خواهد داد

ایمنی را می توان لازمه اصلی استفاده از دستگاه های صنعتی در محیط های صنعتی کوچک و بزرگ و به ویژه برای کارکنان به شمار آورد. اهمیت دادن به سلامت دستگاه ها و رعایت مراقبت های لازم و نیز تهیه چک لیست های روتین سبب افزایش ایمنی محیط کار خواهد شد.

توجه به اهمیت پیشگیری از تعمیر و نگهداری منظم دستگاه، این امکان را برای تکنسین ها به ارمغان خواهد آورد تا زمان کمتری را صرف بازرسی از ویژگی های الکتریکی و ایمنی به منظور عملکرد مناسب و فکر کردن عمیق تر جهت یافتن خطرات بالقوه ایجاد شده از سوی ماشین نمایند.

با تقسیم بندی کارها و انجام تمامی وظایف از سوی اپراتورها در زمان تمیز کردن ماشین آلات در خط بسته بندی راحت تر می توان به خطاها و مشکلات دستگاه پی برد و با تشخیص مشکلات دستگاه به طبع نسبت به رفع آن ها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

در صورتی که از خرابی دستگاه صنعتی جلوگیری شود هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهند نمود و از طرفی کسب و کار شما قابل اطمینان تر می گردد و در نتیجه کارکنان شما می توانند در محیط امن تری به کار مشغول شوند. در حال حاضر مسئله نگهداری و تعمیرات دستگاه ها در اکثر کشورها بسیار حائز اهمیت می باشد و از این رو اغلب سازندگان سرویس و دسترسی اپراتورها را جهت تعمیرات در نظر خواهند گرفت.

می توان این گونه گفت که تعمیر و مراقبت از دستگاه ها زمینه ساز فعالیت بی وقفه دستگاه ها، رفع نیاز به موقع مشتریان و کسب رضایت آن ها و در نتیجه موفقیت هر چه بیشتر در کسب و کار خواهد بود.

برچسب ها : شیرینگ

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09125689025 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

موضوعات پیشنهادی

جدیدترین مطالب

پربازدید ترین مطالب