۱۲ خطای مهلک! پروژه‌های ماشین‌آلات چگونه شکست می‌خورند؟!

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

شکست پروژه‌های ماشین‌آلات بسته‌بندی به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. در این جا برخی از مهمترین این دلایل معرفی می‌شوند:

۱- انتظارات غیرواقعی از هر دو طرف

گاهی شرکت‌های CPG سطح عملکرد بالایی را مد نظر قرار می‌دهند تا پروژه خرید را در شرکت خود توجیه کنند و یا این که با اعلام شرط عملکرد بالاتر از حد مطلوب، به حداقل سرعت مطلوب دست یابند.
در این صورت ممکن است سازنده ماشین‌آلات ضمن تردید یا آگاهی از غیرمعقول بودن هدف، به علت تعهد نسبت به تحقق آن شرط احساس فشار کند. بنابراین بحث بی‌پرده درباره سطح عملکرد مد نظر و آگاهی از انتظارات پیش از شروع پروژه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۲- ناهمخوانی فروشنده/کاربرد

اکثر شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات توسط مهندسین تاسیس شده یا اداره می‌شوند و عموم مهندسین هرگز با مساله‌ای روبرو نشده‌اند که احساس کنند قادر به حل آن نیستند.
فروشندگانی که ماشین‌آلاتی را خارج از حیطه تخصصی خود می‌سازند و یا آنهایی که مشغله بیش از حد دارند، ممکن است نهایتا مشتری را ناامید کنند.

۳- ضعف یا نقص در ارائه‌ی مشخصات پروژه

هیچ چیز نباید از پیش دانسته فرض شود. برای مثال فرض اطلاع فروشنده از فرآیندهای بالادستی یا پایین‌دستی یا دمای محیط در کارخانه شما اشتباه است.
آن چه که ممکن است برای شما بدیهی به نظر برسد، می‌تواند برای سازنده دستگاه یک مورد واقعا غیرمنتظره باشد.

۴- عدم اصلاح زمان‌بندی با توجه به تغییرات

تغییرات همیشه رخ می‌دهند، اما مشکل وقتی ایجاد می‌شود که مشتری از سازنده انتظار دارد بدون تغییر زمان‌بندی تحویل، تغییرات را ترتیب دهد.
در مورد یک پروژه هشت هفته‌ای ماشین‌آلات که از قبل نه هفته به طول انجامیده، می‌توان از یک درخواست تغییر برای توجیه این تاخیر استفاده شود (“ما به هر حال یک هفته تاخیر خواهیم داشت، بنابر این مطمئنا آن درخواست تغییر را لحاظ می‌کنیم”).
در واقع این تغییر ممکن است آن را به یک پروژه‌ی ۱۲ هفته‌ای تبدیل کند که دور از انتظار همه است.

۵- عدم تخصص کافی از هر دو طرف

موقع تعیین مشخصات دستگاه، باید همه چیز را بدانید و این که بعضا اپراتورها از چیزی اطلاع دارند که مهندسین دخیل در فرآیند از آن غافلند. بنابراین باید این افراد را دخالت دهید. در این جا اشاره به یک ماجرا از زبان یک فروشنده می‌تواند گویای همه چیز باشد:”ما در حال ساخت دستگاهی برای یک شرکت فروشنده ادویه‌جات فرآوری شده و بسته‌بندی شده بودیم.
ممکن است شما بدانید که سیر در محدوده رطوبت خاصی فوق‌العاده چسبنده است، اما ما از آن مطلع نبودیم! خریدار هم در ۵۰ صفحه‌ مشخصات ارائه شده برای ساخت، اشاره‌ای به این مطلب نکرده و آن را بدیهی فرض کرده بود‌.
البته ما بسیار خوش‌شانس بودیم، چرا که به طور کاملا اتفاقی در یک نشست مشترک از آن مطلع شدیم. این مطلب بدیهی است که فروشنده از تمامی ویژگی‌های منحصر به فرد محصولاتی که خریدار عرضه می‌کند اطلاع ندارد. به طوری که در بعضی موارد، اپراتورها از مهندسی که مشخصات نهایی دستگاه مد نظر را تنظیم می‌کند آگاه‌‌ترند.

۶- چند تفسیر از “زمان تا تحویل”

بارها دیده می‌شود که مشتری و سازنده، فرضیات کاملا متفاوتی از مفهوم “زمان تا تحویل” دارند. ممکن است سازنده این زمان را از موقع دریافت سفارش تا زمان آماده بودن دستگاه برای تست قبولی در کارخانه (FAT) بداند اما این زمان از نظر مشتری، تا زمان آماده به کار شدن دستگاه در محیط کارخانه و شروع کار آن تلقی شود.
در این جا خودِ FAT، آموزش، اصلاحات، حمل و نقل، نصب و راه‌اندازی در نظر گرفته نشده است. به منظور اجتناب از مسائل زمان‌بندی، باید از قبل در مورد زمان تا تحویل توافق حاصل شود.

۷- آمادگی ناکافی برای تحویل گرفتن دستگاه

شما به عنوان مشتری پس از امضای قرارداد و انجام تست FAT کارهای مهمی برای انجام دارید! آیا همه امکانات لازم آماده‌اند؟ آیا مسیر مشخصی برای حمل دستگاه تا موقعیت آن آماده کرده‌اید؟ باید تمام مقدمات لازم پیش از تحویل دستگاه را فراهم کنید.

۸- اندازه/اشکال غیرمنتظره ظروف

دستگاه طراحی شده برای کار با ظروف بیضوی، غالبا از ابزار لازم برای کار با ظروف گرد برخوردار نمی‌باشد. شما باید تمامی ظروف ممکن را در نظر گرفته و آنها را به اطلاع فروشنده برسانید. فروشنده باید از زمان کار شما با ظروف دارای اندازه و شکل مشخص مطلع شود و در پروژه‌ی ساخت به آن توجه کند.  به این ترتیب، دستگاهی بهینه متناسب با اندازه و شکل ظروف مد نظر تولید می‌شود.

۹- توجه به جزئیات سرعت خط

در این خصوص، نیازی به شرح دقیق و مفصل الزامات سرعت نمی‌باشد. بسیاری از افراد اینگونه تصور می‌کنند که دستگاه باید %۱۵ سریعتر از نزدیکترین دستگاه بعدی نسبت به دستگاه اصلی موجود در خط کار کند.
اما اگر دستگاه لیبل‌زن شما پنجمین دستگاه نسبت به پرکن مایعات باشد، بر این اساس باید ۲ برابر سریعتر از پر کن کار کند که دور از واقعیت است. مساله دیگری که غالبا مغفول می‌ماند، ارگونومی است.
به گفته یکی از سازندگان، کارگرهای آنها با وجود بیش از سی سال سابقه، در صورت در اختیار نداشتن میزهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، بسیار ضعیف عمل می‌کنند.
تنظیم دستگاهها به جای تغییر افراد می‌تواند نقش مهمی در کاهش صدمات و زمان از کار افتادگی داشته باشد.

۱۰- مواد آماده برای بسته‌بندی داشته باشید:

برای طراحی دستگاه باید چندین نمونه از محصول و بسته‌ها را در اختیار فروشنده قرار دهید. مقادیر بیشتر برای تست داخلی و FAT لازم است. همچنین پس از نصب دستگاه، نمونه‌های بیشتر می‌تواند لازم باشد.
برای یک محصول یا بسته جدید، تامین نمونه‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. نمونه‌های تهیه شده از یک قالب تک حفره‌ای با قالب تولیدی می‌توانند متفاوت باشند.

نمونه‌گیری از یک قالب تولیدی می‌تواند دشوار باشد و همینطور در مورد یک قالب تک‌حفره‌ای، تهیه حجم انبوه می‌تواند پرهزینه باشد. موقع تنظیم بودجه پروژه، هزینه‌های لازم برای تست مواد و حمل و نقل را باید مد نظر قرار دهید.
باید ضایعات احتمالی بسته‌ها در فرآیند FAT و سیکلهای ابتدایی کار در کارخانه را نیز در نظر بگیرید.

۱۱- بدون پرداخت هزینه، روی یکپارچه‌‌سازی (integration) حساب نکنید

این اشتباه است که سازنده ماشین‌آلات به عنوان دپارتمان مهندسی شما عمل کرده و مسئولیت کل خط را بر عهده بگیرد، مگر آن که شما هزینه لازم برای اینکار را پرداخت کنید.
وظیفه سازنده ماشین‌آلات، تنها ساخت دستگاه است و مسئولیتی در قبال خط تولید ندارد.

۱۲- تعریف ویژگیهای موفقیت

برای ارزیابی خرید خود، آیا شناخت کافی از یک پروژه‌ی موفق دارید؟ در صورت غیرواقعی بودن انتظارات و/یا عدم تائید وعده‌های فروشنده پیش از خرید، شکست دور از انتظار نخواهد بود.
شما تنها در صورتی می‌توانید خود را موفق بدانید که پیش از ارائه‌ی مشخصات مد نظر به فروشنده، مولفه‌های موفقیت را به روشنی تعریف کرده و در مورد آن به توافق برسید.

منبع : ایران پک

برچسب ها : پرکن

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09125689025 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

موضوعات پیشنهادی

جدیدترین مطالب

پربازدید ترین مطالب