فیلم استرچ

افزایش سرعت بسته بندی با نایلون استرچ

بدون دیدگاه
5/5 - (2 امتیاز)

به گزارش پاشا صنعت و به نقل از خبرگزاری مهر، سال‌های متوالی بسته بندی محصولات در کارخانجات، معضلی جدی برای تولیدات و نگهداری محصولات آن‌ها محسوب می‌شد. تا دو دهه قبل بسته بندی غیراستاندارد سبب ایجاد مشکلات بدی برای شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی بزرگ به ویژه آن دسته از کارخانجات تولید کننده کالاهای پرمصرف که پیوسته تولیدات خود را انبار کرده و یا بارگیری انجام داده و به مراکز پخش انتقال می‌دادند، می‌شد. کارخانجات کالاهای خاص برای صادرات نیز به طور معمول با مشکل بسته بندی مواجه بودند؛ تا اینکه در سال‌های گذشته بسته بندی صنعتی و پیشرفته وارد بازار شد و خیال بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ را راحت کرد.

با ورود نایلون استرچ به عرصه بسته بندی صنعتی نگرانی‌ها برای حفظ محصول تا مقصد کاهش چشم گیری داشت. نایلون استرچ نیازهایی که یک تولیدکننده از بسته بندی و حفظ و مراقبت از محصول دارد را برآورده می‌کند. نایلون استرچ با ویژگی‌های خاص خودش امکانات قابل قبولی را به مشتری عرضه می‌کند که یکی از برترین‌های آن جلوگیری از نفوذ رطوبت به محصول، جلوگیری از آسیب به کالا در زمان حمل و نقل و همچنین سرعت در بسته بندی محصول است.

به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد بسته بندی به وسیله‌ی نایلون استرچ و نوع مواد مصرفی در ایجاد آن، در این نوع بسته بندی صنعتی قابلیت تماس مستقیم با مواد غذایی و دارویی وجود دارد و همین عاملی شده تا از بسته بندی با تنوع بالا در اکثر بسته بندی‌ها استفاده شود.

انواع نایلون استرچ

* استرچ دستی: استرچ دستی را با نام سلفون می‌شناسیم و ضخامت متنوع داشته و شفاف است. سلفون در رنگ‌های مختلف نیز موجود است.

* استرچ پاور رپ: این نوع استرچ با قابلیت‌های فراوان، کشسانی فوق العاده و ضخامت مناسب برای بسته بندی و ایمن سازی محصولات برای قرارگیری در انبار و یا نقل و انتقال بار استفاده می‌شود. این نوع استرچ در بسته بندی محصولاتی چون آب معدنی، نوشابه، محصولات بهداشتی، نخ، مبلمان و … کاربرد دارد. قیمت عالی و تنوع این استرچ سبب استفاده در اکثر امور شده است. به این نوع استرچ پالت بند نیز می‌گویند.

* استرچ سوپر پاور: کشش این استرچ با فرمولاسیون متفاوتی که دارد تا دوبرابر بیشتر می‌شود. از این نوع استرچ در بسته بندی پروفیل، لوله و اتصالات، تیشو، کارتن و غیره استفاده می‌کنند.

* استرچ علوفه: از این نوع استرچ در بسته بندی علوفه و غذای دام استفاده می‌شود و بسیار هم پرکاربرد است.

نایلون استرچ پالت بند چیست؟

نایلون استرچ پالت یکی از بهترین انواع نایلون برای بسته بندی صنعتی است. این نایلون شامل پوششی از پلاستیک است که به شکل فیلم و رول و با استفاده از دستگاه استرچ در اطراف محصول کشیده می‌شود. آنچه استرچ پالت را از دیگر انواع بسته بندی صنعتی جدا می‌کند چسبندگی و کشش بسیار عالی این نوع بسته بندی است. از دیگر عواملی که سبب پیدا کردن طرفداران بیشتر برای نایلون استرچ پالت شده است، شفافیت در حین مقاومت خوب این بسته بندی می‌باشد.

جنس نایلون استرچ پالت بند

نایلون استرچ پالت بند که جزء محصولات پلیمری است از مواد پلاستیکی پلی اتیلن با وزن کم مثل LDD،PP و PE ساخته می‌شود.

ویژگی‌های استرچ پالت بند

از ویژگی‌های مثبت این نوع نایلون بسته بندی ضخامت کم ۱۰ تا ۵۰ میکرونی آن است. لایه‌های نایلون روی هم قرار گرفته، ضخامت و استحکام این بسته بندی را سبب می‌شوند. رول‌های این استرچ تا طول هزار متر تولید می‌شود. از دیگر ویژگی این بسته بندی قابلیت کشسانی خیلی خوب آن تا ۳۰۰ درصد است که کیفیت آن را بالا می‌برد. تعداد لایه‌هایی که در حد قابل قبول در کنار هم قرار می‌گیرند اهمیت بالایی دارد؛ چراکه روی کیفیت نهایی و قابلیت کششی محصول موثر است. میزان چسبندگی در حد متعادل نیز در بسته بندی اهمیت زیادی دارد تا در زمان بسته بندی بعد از کشیده شدن شکل خود را از دست نداده و دور بسته خوب بچسبد. پس باید گفت نایلون‌هایی با لایه‌های بیشتر، مقاومت بیشتر، سبکتر و همینطور با چسبندگی متعادل گزینه‌ی بهتری از دیگر بسته بندی‌ها هستند. از دیگر ویژگی‌های خاص این بسته بندی مقاومت آن در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) است. همچنین این نوع بسته بندی صنعتی به دلیل خاصیت آنتی استاتیکی جذب کمتر گرد و غبار را سبب می‌شود.

مزایای استفاده از استرچ پالت بند

این نوع بسته بندی صنعتی مزایای بسیاری دارد که به طور مختصر شامل موارد زیر است؛

* افزایش سرعت بسته بندی محصول

* افزایش مقاومت محصول در برابر ضربه

* کاهش وزن محصول و بسته بندی در هنگام جابه‌جایی

* کاهش هزینه حمل و نقل بار

* جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل بسته بندی محصول

انواع استرچ پالت بند

بسته بندی استرچ به دو دسته‌ی کلی دستی و ماشینی تقسیم می‌شود.

۱. استرچ دستی (سنتی): استرچ دستی از بسته بندی‌هایی محسوب می‌شود که به طور مستقیم توسط افراد روی محصول اجرا می‌شود. این روش بسته بندی نیاز به منابع انسانی و صرف هزینه بالا دارد و کمتر در کارخانجات پیشرفته استفاده می‌گردد.

۲. استرچ ماشینی: در این نوع بسته بندی، استرچ به وسیله ابزار و ماشین آلات دور و اطراف محصول قرار می‌گیرد و خود دارای انواع مختلف دیگری نیز است.

بیشتر بخوانید : انواع دستگاه های استرچ پالت 

کاربرد استرچ در بسته بندی صنعتی

در دو دهه گذشته پیشرفت تکنولوژی در ماشین آلات و پتروشیمی، سبب شده تا شیوه‌های نوین بسته بندی بیشتر از روش‌های سنتی مورد استفاده قرار گیرد تا سرعت و کیفیت بسته بندی محصول افزایش یابد. امروزه مواد اولیه و ماشین آلات جدید سبب شده‌اند تا استرچی با ضخامت خیلی کمتر، همچنین چسبندگی بیشتر و انعطاف پذیری بالاتری تولید شود در بسته بندی صنعتی محصولات کارخانجات مورد استفاده قرار گیرد. بسته بندی استرچ نوع پالت بند در بسته بندی محصولات و مواد غذایی، صنایع داروسازی و بهداشتی، صنایع چوب و مبلمان، صنایع خودروسازی و کارتن کاربرد دارد.

خبرگزاری مهر

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09125689025 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

موضوعات پیشنهادی

جدیدترین مطالب

پربازدید ترین مطالب